Futás és sérülések - 1. rész

A futás megváltoztathatja az ember életét, szinte azonnal csökkenti a stresszt, égeti a kalóriákat és lehetőséget nyújt arra, hogy fejlesszük önmagunkat. Van azonban hátránya is: a futók körülbelül fele megsérül, ám a sérüléseknek több, mint a fele elkerülhető, ha megfelelően odafigyelünk a testünk jelzéseire és jobban felkészülünk a futásra.

A futás megváltoztathatja az ember életét, szinte azonnal csökkenti a stresszt, égeti a kalóriákat és lehetőséget nyújt arra, hogy fejlesszük önmagunkat. Van azonban hátránya is: a futók körülbelül fele megsérül – állítja a Calgary Egyetem egyik orvosa, Reed Ferber. Ez persze nem szükségszerű. A sérüléseknek több, mint a fele elkerülhető, ha megfelelően odafigyelünk a testünk jelzéseire és jobban felkészülünk a futásra, mondja Lisa Callahan, a Nők Sportgyógyászati Központjának társigazgatója, New York-ból. Ez azt jelenti például, hogy amellett, hogy erősek maradunk, megfelelő futócipőre van szükségünk és a legapróbb fájdalmakat is észre kell venni és nem szabad elhanyagolni, ezek mind jelzésértékűek.

A következőkben néhány tippet olvashattok, melyek segíthetnek elérni a fájdalommentes futást.

Futás és sérülések - 1. rész

A futó térde

Amit érzel: a térdkalács körüli fájdalom, mely rosszabbodik lefelé futás vagy lépcsőzés közben.

Mi ez? Porc alatti irritáció a térdkalács alatt, vagy az ínszalagok túlerőltetése. Gyakran köthető a csípő forgató izmainak gyengeségéhez.

Kezelési tipp: Jegeld a térded 10-15 percig futás után. Emellett csökkentsd a futás gyakoriságát és a megtett távolságot a felére, ne menj egymást követő napokon, tanácsolja Brian Eckenrode, az Arcadia Egyetem adjunktusa.

Megelőzés: Meg kell erősíteni a csípő külső izmait. Erre megfelelő gyakorlat lehet az oldalfekvésben lábemelés oly módon, hogy a sarkak összeérnek, és a térdet emeljük (forgatjuk) felfelé.

Futás és sérülések - 1. rész

Iliotibiális szalag szindróma (ITBS)

Amit érzel: A térd (és esetleg csípő) külső oldalán jelentkező fájdalom.

Mi ez? Az IT szalag a csípőtől a térdig futó szalag, mely ha túl feszessé válik, feszültséget okoz a térdízület melletti nyáktömlőkben (bursákban), így azok megdagadhatnak vagy begyulladhatnak.

Kezelési tipp: A futásteljesítményt csökkentsük a felére, vagy hagyjunk ki pár hetet teljesen. Próbálj ki kisebb intenzitású köredzést, vagy elliptikus trénert. A terület jegelése szintén segíthet.

Megelőzés: Futás előtt és után érdemes hengerezni úgy, hogy a combod külső oldalával feküdj rá, és így masszírozd végig az IT szalagot teljes hosszában. Az erősítő edzésekbe érdemes felvenni olyan gyakorlatokat, mint a láb oldalemelése, egylábas guggolás, csípőemelés, kitörés, melyek a combtávolító izmokat (is) erősítik.

Futás és sérülések - 1. rész

Sípcsont körüli fájdalmak

Amit érzel: A sípcsont külső vagy belső oldalán jelentkező fájdalom, mely jellemzően a futás elején jelentkezik.

Mi ez? A sípcsont körül található izmok és/vagy inak gyulladása.

Kezelési tipp: Jegeld a területet, és nyújtsd a vádli izmait. Vegyél vissza a futásból, vagy teljesen hagyd el, amíg el nem múlik a probléma.

Megelőzés: ha olyan futó vagy, aki hajlamos erre, nagyon oda kell figyelned a fokozatosságra, és csak kis léptekkel szabad növelni a teljesítményt. A kockázatot növeli a lúdtalp, ilyen esetben mindenképpen érdemes szakorvostól tanácsot kérni.

Hamarosan folytatjuk további tipikus futással kapcsolatos sérülésekkel.

Nagy segítséget nyújthat a webáruházunkban kapható Namman Thai olaj és Thai krém, melyek használatával csökkenthetjük a sérülés kockázatát és a már kialakult sérülések regenerációjának idejét. A legtöbb sporthoz, így a futáshoz is ideális. Az olaj indulás előtti bemelígést támogatja, és felkészíti az izmokat a fokozott terhelésre, a krém pedig a fájdalmak/sérülések gyógyulását segíti azáltal, hogy növeli az izmok oxigén-ellátottságát, és megszünteti a fájdalmat és merevséget.

A folytatást itt olvashatjátok!

Alyssa Shaffer – www.health.com

Megosztás
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn

A sütik olyan kis szöveges fájlok, melyeket a weboldalak felhasználhatnak arra, hogy még hatékonyabb felhasználói élményt nyújtsanak.

Ezen sütik nélkül az oldalunk nem tudja a legjobb élményt nyújtani, bizonyos funkciók működése akadályozva lenne.

Név Szolgáltató Cél Érvényesség
PHPSESSIDbudopest.huMunkamenet-azonosító, a látogató böngészési állapotát rögzíti az oldalbetöltések között.Munkamenet vége
cookieConsentbudopest.huA látogató sütikkel kapcsolatos beállításait tárolja.1 év
accountbudopest.huAkkor kerül létrehozásra, ha a látogató bejelentkezéskor bejelöli, hogy jegyezze meg az oldal.1 év
cartIDbudopest.huA kosár tartalmának megőrzéséhez használt süti, mely két látogatás között is megőrzi a kosárban lévő termékeket.30 nap

A statisztikai adatok gyűjtése anonimizált formában történik, így a látogató semmilyen módon nem azonosítható ezen sütik tartalmából. Ezen sütik segítségével tudjuk figyelni, hogy viselkednek a látogatók, ezzel is segítve minket a legjobb szolgáltatás nyújtásában.

Név Szolgáltató Cél Érvényesség
_gabudopest.huA Google Analytics által létrehozott egyedi azonosító a látogatottsági statisztika elkészítéséhez.2 év
_gidbudopest.huA Google Analytics által létrehozott egyedi azonosító a látogatottsági statisztika elkészítéséhez.Munkamenet vége
_gat_*budopest.huA Google Analytics használja a lekérések gyakoriságának szabályzására.Munkamenet vége
Fel

Kosár

Az Ön kosara üres.